26.3.11

Prosjekt spisestue


Vi fant fort ut at spisestuen vi hadde fra før ikke passet inn i dette huset.
Men, hva skulle vi ha i stedet? Det er jo så mange fine spisestuer
og jeg har tenkt og tenkt på hva som kunne passe her hos oss. Vi ønsket
oss et stort og massivt bord med plass til mange. Det kommer kanskje
ikke som noen bombe at vi endte opp med nok et funn fra Finn... ;o)

Den gamle spisestuen er solgt og foreløpig har vi kun erstattet
bordet, så stoler mangler vi... Jeg er veldig usikker på hvilken
type stoler vi skal ha....  Hvitmalte trestoler med puter på kanskje?
Eller kremhvite Tolix stoler... Eller en blanding...

Bordet vi har kjøpt er et gammelt, massivt langbord med 7 cm tykk bordplate.
Bordplaten var gulnet så vi har slipt den ned og  påført hvit olje. Vi skal påføre
oljen et par ganger til for å få akkurat den overflaten vi ønsker.

Planen er å male bena eggehvite. Er bittelitt uskker og
jeg tar veldig gjerne i mot noen meninger og tips fra dere ;0)

Denne skjellampen skal henge over spisebordet.
Vi må bare bestemme oss for hvilken type takrosett
vi skal ha og så kommer det forhåpentligvis bilder
av ferdig opphengt lampe om ikke altfor lenge Y

Det er nok noen her i huset som tenker akkurat
dette om mine mange prosjekter... ;0)


Y Fortsatt god helg! Y


15 kommentarer:

mona.z sa...

Så flott bord! Jeg synes det er en god ide å male bena lyse, stolene finner du nok ut av selv:) Fortsatt god helg til deg, klem fra Mona

Villasol sa...

Bordet var Spent på hva du gjør med det for jeg sitter selv med en sort spisestue og får ikke bestemt meg om jeg skal male den. :)
Ha en fin lørdags kveld!
Klem Ingunn

Martilie sa...

Flott bord! Jeg er egentlig ikke så hvit av meg, men tror jeg hadde valgt å male bordbena..

Nydelig skjell-lampe - LOVE IT!

finn.no er bare et eldorado :)

Ha en super kveld og finfin søndag!

Klem fra Tove

Line fra huset på landet sa...

Hei:) Takk for koselig hilsen:) lurt å olje bordplaten hvit, og jeg hadde absolutt malt bena hvite var jeg deg. Vi har det samme bordet med trestoler til(uten armlener), samt et framskap (vårt er i bonderødt)
Det kommer jo helt an på hva slags stil du vil ha når du tenker på stoler. Du skal ha skjellampe, og da har du jo allerede en miks&match-stil mot bordet som er mer landlig igjen. Selv tror jeg nok at jeg kanskje hadde gått for noen polstrede stoler med armelener.. som passer perfekt til lampa.. og kanskje et par trestoler med armlener på bordendene.
Vi skal bytte ut vårt spisestuemøblement og her skal jeg ha en sofa på den ene langsiden av bordet og polstrede stoler på den andre siden. Jeg skal ha et kraftig bord jeg også, med tykk bordplate men med litt andre bein. Vårt møblement skal gå i sort og hvitt og muligens noe grått..slik at harmoniserer med fargene som går igjen på kjøkkenet. (det blir jo i ett og samme store rom, så) Siden kjøkkenet vårt er ment å bli litt stramt og litt industrielt, så myker jeg opp spisestua med polstrede stoler/sofa og en stofftrukket lampeskjerm jeg da (en av de fra TinK med skjell langs kanten nederst)
Jeg har tenkt og lurt på det lenge.. men siden vi ivertfall sitter leeenge og ofte ved spisebordet, så har jeg lyst på et lunt, innbydende sted med mye varme.
Ok. Kanskje litt for mye tips fra meg idag..haha.. men jeg måtte bare siden du spurte. Jeg går jo med de samme tankene og har gjort det lenge selv :o)

Ha en god helg.
Varme klemmer fra Line

Trude`s hverdag sa...

Finn.no er genialt :-))))
Synes bordet var fint med svarte bordbein.....men på den annen side hadde blitt knallfint med hvite bein..hihi....skal, skal ikke,vet akuratt hvordan du har det:-) Gleder meg til å se hva du velger, uansett kommer det til å bli fint :-) Klem

Villa Drømmeverden sa...

Elsker massive langbord! Blir så koselig på et kjøkken. Jeg er svak for stoler med stolcover over jeg, men tolix er heller ikke å forakte:)
Eller hvite stoler med stolpute m/volang på setet. (som jeg har i butikken:)
Mange valg man skal ta!

God helg kjære deg!
Klem fra Margit

Fjordlykke sa...

Tøft bord!! Jeg også ville ha malt bena hvite. Kanskje det hadde vært stilig med noen moderne designerstoler til, for å bryte litt. Jeg elsker jo kontraster.. Blir spennende å se hva du velger!

Klem:)

Norwaystyle sa...

Flott bord. Ville valgt eggehvite ben på bordet. Fortsatt god helg :-).

Vintage Charm sa...

Dette blir helt knall!! Pusset nylig opp spisebordet mitt også med hvitkalket beis. Du kan jo ta en titt innom, om du vil!!

Lykke til videre med oppussingen!! :) :)

Precious Home sa...

Så flott bord!
Her har du mange muligheter etter meningen.
Jeg liker blandene stoler, både nytt og gammelt lar seg godt gjøre rundt dette bordet.
Syns bordbena gjør seg godt i svart, men også i eggehvit....så jeg er kanskje ikke til god hjelp;)
Lykke til! Gleder meg til å se resultatet ihvertfall!

Ha en fin søndag!

http://www.ninasskatter.com/ sa...

flott blogg du har.
Legger meg til som følger.

Har en drøm... sa...

Så flott bord!
Jeg hadde nok malt bena ja, men er ikke så sikker på eggehvit, det kan fort virke litt gult og gammelt hvis det andre du har er hvitt ... hvilken farge er det på kjøkkenet, er det helt hvitt tro?
Ev så tror jeg det kunne vært fint med grå ben, ser du har grå vegg ♥

Hadde vært råstilig med Tolix stoler, hihi, men de koster jo skjorta!!! De har noen tøffe stoler på Living som minner veldig om tolixene, til en mye finere pris;)
Spennende og se hva du ender opp med, blir nok veldig bra uansett;))

Ha en fin søndag!

Klem Line

Anette Willemine sa...

Jeg synes det var kult med det sorte understellet, men jeg har en følelse av at du heller liker det lyst. Jeg ville i så fall valgt en lys grå, i samme tonefamilie som veggene jeg ser på bildet. Egghvit kan lett se gul ut sammen med bordplaten som etter behandling med hvit olje gjerne heller mer mot grått enn mot gult.
Stoler? Jeg har ikke Tolix selv, men jeg har hørt at de er vonde å sitte på for lenge av gangen. De passer jo dermed ikke akkurat godt til spisestuestoler, da man må forvente å sitte til bords i mange timer. Jeg ville nok derfor ha valgt en stoppet stol som er bekvem å sitte i. Her spiller setets bredde, dybde og høyde mye for sittekomforten. Dessuten er det også stor forskjell på de ulike stolenes ryggstøtte. Er man for eksempel en familie hvor mange er høye, er det veldig viktig å huske på når man velger stoler til en spisestue.

Ønsker deg lykke til med jakten på de perfekte stolene!

Ha en fin ny uke!

Klem,
AW

Caroline sa...

Ojoj :) Så flott, og ikke minst kreativt å olje bordplaten hvit. Ser også for meg bordbena hvite, da tror jeg borde blir tipptopp :)

Ønsker deg en strålende dag videre. Moro å følge med på Villa Minde..dere har det så vakkert!

C

Lottemora sa...

Vi har akkurat samme problematikk med spisestuen. Flytter fra et eldre hus med liten stue til en lekker villa, som absolutt krever et massivt spisebord med lekre stoler. Nå har vi et som ligner det dere har kjøpt, bare litt mindre. Man kanskje det er bare å male/olje og kjøpe henriksdal stoler med trekk, dette var jo lekkert! For slike store nye bord koster gjerne 8000 :-(

Ha en fin søndagskveld, hilsen Lottemora

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...